Het ontstaan van Get Lost

De afgelopen maanden zijn we erg bezig geweest met het verbeteren en finetunen van Get Lost en haar spellen. In dit proces hebben we steeds ons best gedaan om zo min mogelijk te veranderen aan het originele idee achter Get Lost. Maar hoe is het idee eigenlijk tot stand gekomen?

Eigen ervaring als inspiratie

Het begon als een project genaamd ‘liftdag’ binnen de opleiding Communication and Multimedia Design aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Het project werd daar uitgevoerd door Koos, Zoë en mij. Wij drieën hadden al meerdere keren gelift, zelfs al een paar keer in deze samenstelling.

Ik had eerder al gelift, zelfs al in meerdere landen. De eerste keer dat ik internationaal ging liften, kwam ik door de landen Spanje, Frankrijk, Zwitserland, België, Duitsland, Luxemburg en Nederland. Als ik het zo opsom, klinkt het meteen als een flinke uitdaging. En eerlijk is eerlijk: zo voelde het van tevoren ook echt wel. Ik ben iemand die graag de controle houdt, zodat ik niet afhankelijk ben van anderen. Laat dat nou net iets zijn wat je bij liften wel kunt vergeten…

Op basis van deze informatie, zou je denken dat het liften een zware beproeving voor me was. Maar niets is minder waar. Die reis heeft me laten zien hoe waardevol en leerzaam het kan zijn om jezelf in het diepe te gooien en buiten je comfortzone te gaan.

Het stimuleren van anderen

Daarom startte ik het project ‘liftdag’, waarmee ik mensen wilde stimuleren om dezelfde bold move te maken die ik eerder ook had gezet: jezelf in het diepe gooien. De reden van mijn eerdere reis was een studieproject, waardoor ik een goede motivatie had om het te gaan doen. Project ‘liftdag’ zou precies dat worden, maar dan voor anderen: een leuke reden om zichzelf uit te dagen. Zo zou men dezelfde kans krijgen om een leerzame en leuke ervaring op te doen.

Koos hielp steeds vaker bij conceptsessies en samen vormden we het plan om de beoogde dag nog breder in te vullen. Met plottwist en uitdagende puzzels zouden mensen nog meer in het diepe worden gegooid. Dit met achterliggende gedachte dat men dan extra ruimte heeft om te groeien. Hieruit ontstond ook de nieuwe naam voor het project: Get Lost. Het oplossen van de puzzels zou voor de spelers tevens een goede manier zijn om binnen het spel extra zelfvertrouwen op te bouwen, waardoor ‘engere’ stappen zoals liften gemakkelijker gerealiseerd konden worden. Combineer dit in een interactieve, competitieve setting en men heeft een dag vol verschillende vormen van stimulans om zijn of haar drempels over te stappen.

Stap voor stap verder

Ook Zoë voegde zich bij het project, waarmee de groep van Get Lost-oprichters compleet was. Samen hebben we gedurende de rest van dat halfjaar het concept verder ingevuld, met behulp van testmomenten en conceptsessies. De ‘liftdag’ die we voorheen voor ogen hadden, werd gerealiseerd in de vorm van ons eerste Get Lost-evenement.

Dit evenement, wat eigenlijk eenmalig zou zijn, bewees dat onze benadering daadwerkelijk aansloeg bij mensen. Deelnemers gingen zo op in het spel dat zaken zoals liften en onbekenden om hulp vragen niet langer werden gezien als angsten, maar als uitdagingen. Menig deelnemer stapte buiten zijn of haar comfortzone. En het belangrijkste van alles: ze hadden er oprecht lol in.

In navolging van dit eerste evenement werd daarom een belangrijke, maar logische keuze gemaakt: Get Lost blijft doorgaan. En nu ook onze eerdere vrijwilliger Sergio definitief aan boord is, zijn we in staat om onze mindset en de daarbij horende spellen nog breder te verspreiden!

Mark van Nieuwenhoven

Co-founder & Experience Builder